Една от най-популярните храни в множество ресторанти в София и цялата страна в последните години са хубавите бургери. Сочните питки с месо завладяха както заведенията за бързо хранене, така и онези от средна и висока класа. Все по-нарастващата обществена осъзнатост на ефекта от производството на месо върху климатичните промени обаче предизвика бум на веган и вегетарианската кухня. Бургерите особено попаднаха в прицела на новата вълна бунтари. Големите вериги побързаха да включат веган версия на този продукт в своето меню, докато не се случи голям проблем.
ВЪЗХОДЪТ И ПАДЕНИЕТО НА ВЕГАН БУРГЕРА
Вегани срещу флекситарианци
Една от водещите световни компании в областта на бързото хранене пусна първия бургер на изцяло растителна основа. Това се случи във Великобритания със соева версия на кюфтето в един от най-популярните артикули на марката. Продуктът имаше за таргет аудитория по-широки обществени слоеве от веганите и вегетарианците – т.нар. „флекситарианци“. Това са хора, които приемат преимуществено растителна храна, ала от време на време си позволяват да хапнат и месо.
Тони Вернели е международен директор на комуникационния и маркетинг отдел в кампанията „Вегануари“. Тя цели намаляване на приема на месни, млечни и яйчени продукти през януари. Вернели одобри този бургер. „Голяма разлика прави за света и животните това не-веганите да избират артикул на растителна основа от менюто в ресторант за бързо хранене. Още повече ако и го поръчат друг път отново, защото им е харесал. Флекситарианците искат да намалят приема на месо по здравни или климатични причини, а някои обмислят да станат вегани. Този бургер е точно за тях и методът на приготвяне няма абсолютно никакво значение“, коментира Вернели.
Бунтът на веганите
Само дето се оказа, че методът всъщност има значение. Гореспоменатият бургер на тази верига се готви на същия грил като месните му „братя“ и това докара шумно съдебно дело. То беше заведено от вегана Филип Уилямс с твърдението, че е бил подведен. Ищецът останал крайно изненадан след поръчка в Атланта, САЩ, на широко рекламирания бургер, че и неговият бил направен на грила на месните. Тезата на Уилямс е, че част от рекламния слоган на продукта – „0% телешко“ – поставя в умишлено заблуждение клиентите.
Длъжни сме да отбележим, че през август м.г. от компанията обявиха, че този техен бургер ще бъде приготвян на същия грил като тези с месо. Политиката била изключение да се прави само при изрично и предварително поискване от купувача при поръчката. Тогава незнанието на клиента негова грешка ли е? Засега резултат от делото няма, тъй че няма отговор и не се знае.
Знае се обаче, че доста вегани и вегетарианци вече не посещават тази верига за бързо хранене след големия бум на поръчки миналата година.

ЗАЩО РАСТЕ ЛЮБОВТА КЪМ ВЕГАН БЪРЗОТО ХРАНЕНЕ
Негативният ефект върху околната среда от производството на месо, мляко и произтичащите от тях продукти допринесе за огромния ръст на веганството в света. Според данните на ООН около 14,5% от парниковите емисии по планетата се дължат на животновъдството. Миналата година през януари около 250 000 души обявиха намерение да станат вегани, поведени от знаменитости като Винъс Уилямс, Зак Ефрон и Ариана Гранде. В първия месец на 2020 г. пък го сториха около 300 000, обявиха от вече споменатата организация „Вегануари“.
Очевидна е жаждата на хората да са съпричастни към голяма промяна в климата и генерално в качеството на живот в целия свят. Това поражда модна тенденция и веригите за бързо хранене не искат да изпуснат да се качат на гребена на високата вълна. Не само гореспоменатата съдена компания, а абсолютно всички лидери на този пазар вече предлагат в менюто си веган и вегетариански продукти, както и такива за флекситарианци.
Светло бъдеще за алтернативното „месо“
Всичко това води и до зашеметяващи прогнози. Предвижданията на банката Barclays сочат, че предлагащите алтернатива на месото продукти могат да достигнат продажби за 140 млрд. долара през следващото десетилетие. Това значи завземане на дял от около 10% от глобалната месна индустрия.
ТРЯБВА ЛИ ВЕГАНИТЕ И ВЕГЕТАРИАНЦИТЕ ДА ЯДАТ „ФАЛШИВОТО МЕСО“
Каква е логиката, след като си спрял да ядеш месо, да приемаш храна, наподобяваща бургери или наденици по външен вид, вкус, текстура и (поне донякъде) състав? Не е ли това донякъде лицемерно и трябва ли веганите и вегетарианците да спрат да консумират „фалшиво месо“? Нека разгледаме двете тези.
Да, трябва да спрат
Идеята да се ядат процесирани храни, при това попили доста олио, никак не се нрави на хората, приели диетата на изцяло растителна основа. Точно това обаче е резултатът от подобни веган бургери. Вярно е също и това, че тези продукти могат да се намерят принципно само в големите градове, така че е трудно да задоволяваш глада си за тях в малки населени места. Освен това купуването им затвърждава идеята, че животните служат за храна – защото визуално се опитваме да ги претворим.
Не, не трябва да спират
„Растително месо“, „алтернатива на месо“ – тези продукти са за клиентите истински желани, а не просто желана имитация на истината. Те не са менте, а по-етични и по-благотворни за околната среда. Нека не забравяме, че доста насочили се към веганизма хора обожават вкуса на месото, ала не искат заради това да страдат невинни животни.
ЗА ФИНАЛ
Всеки има правото да избира как да живее и с какво да се храни, стига да не пречи на околните. VICTORIA предлага в своите ресторанти в София, Пловдив, Банско и Боровец подходящи за вегани и вегетарианци ястия. Що се отнася обаче до бургери, засега предлагаме само с истинско телешко и пилешко месо. Затова, ако клоните към вижданията на флекситарианците или просто си обичате хубавото месо, заповядайте да се нахраните вкусно!

